Nikol Docheva

ADIEU

Adieu er et motekonsept som er skapt med et formål om å oppfordre generasjon Z til en mer bærekraftig konsumering. “Adieu” betyr “ha det bra for alltid” på fransk. I tillegg gir dette ordet uttrykk for gode ønsker når noen drar. Jeg har valgt denne tittelen fordi den åpenbart viser et ønske om å si “ha det bra” til en holdning og væremåte generasjon Z forholder seg til når det gjelder hurtig mote.

Denne kolleksjonen ønsker å utfordre de ytre rammene for bærekraftig utforming som ofte kjennetegnes av minimalistisk og stilren stil. Adieu vil gjerne vise at farger og mønster også kan være en bra løsning for å velge fornuftig. En stor kontrast til det man er vant til å forvente når det gjelder bærekraftige klær

Generasjon Z omfavner gul og lyse kontrasterende farger. Fargepaletten er dermed et viktig element for å appellere til målgruppen. Jeg har valgt å inkludere gult, rosa og blått som kan lett kombineres og assosieres med energi, åndelig kraft, kjærlighet og harmoni. Hensikten er altså å vekke en emosjonell tilknytning til plaggene som vekker følelse av ro og glede.

Stilen til kolleksjonen er preget av bohemsk chic som gjenspeiles med tiltrekkende elementer som V-hals, løse vide ermer, blomstermønster og noen luftige sommerlige stoffer. For å skape en mer edgy og unik look har jeg valgt å ta i bruk denim og forskjellige teknikker som utformer et mer dramatisk og uforglemmelig plagg. Frynsing, forskjellige mønster og farger er med på å bygge på interessante lekre og dynamiske klær. I tillegg gjør volanger plaggene mer pyntet og dramatiske. Ideen med å kombinere flere mønstre, farger og teknikker tilbyr også muligheten til å personifisere klærne gjennom valg av plassering gjennom en made-to-order
forretningsmodell.