Irene Zaitseva Stenhaug

RETURN TO

Gjennom å skape et surrealistisk og abstrahert univers i form av en kleskolleksjon vil jeg utforske temaet selv-oppfattelse i en semi-kommersiell kontekst.

Tanken og idéen bak kolleksjonen kommer fra min egen opplevelse av dysmorfofobi, bedre kjent som body dysmorphia. Følelsen av å ha brukt altfor lang tid på å observere seg selv i speilet – når du har tippet over grensen, og plutselig begynner kroppsdelene dine å endre fasong og plassering rett foran øynene på deg – du klarer ikke lenger stole på det du ser. Det ble viktig for meg å utrykke denne følelsen
gjennom en kunstnerisk kleskolleksjon. Man kan godt si at målgruppen min er «sær», men poenget er at personen som går i plaggene må utfordre publikums oppmerksomhet. Jeg vil at folk skal se antrekkene og stoppe opp i en blanding av overraskelse og gjenkjennelse – man kan ikke sette fingeren på det, men et eller annet virker familiært, som å returnere til et sted man kun har opplevd i drømme. Likevel har man følelsen av at dette er den ekte virkeligheten; på et merkelig vis er det her du hører hjemme.

Kolleksjonen min består kun av deadstock tekstiler som en påminnelse om at begrensninger er fantasiens grobunn.