Espen Haugland

Boyfriends

Hvilke designgrep kan man bruke i en kommersiell herrekolleksjon for å oppfordre brukeren til å utforske positiv maskulinitet?

Boyfriends er en herrekolleksjon som omhandler positiv maskulinitet, mannlig sårbarhet og intimitet i vennskap mellom menn. Farger, teksturer og teknikker er brukt for å få brukeren til å føle seg åpen for tilknytning til andre, samt signalisere til omverdenen at man er en person andre kan åpne seg til. Kolleksjonen ble født ut av et personlig behov for å knytte tettere bånd til mine mannlige venner.

Tittelen på oppgaven kom ut av spørsmålet: Hvorfor kan jenter på engelsk bruke ordet ‘girlfriends’ om venninner, mens gutter ikke kan bruke ‘boyfriends’ på samme vis? Tillater samfunnet menn å uttrykke følelser på en oppriktig måte, og hva er konsekvensene?

Om du er interessert i denne tematikken, enten for deg selv eller for å forstå menn bedre, så har jeg noen veldig gode anbefalinger som jeg mener alle burde lese:

BOK / LYDBOK: For The Love of Men – Liz Plank
BOK / LYDBOK: Boys will be human – Justin Baldoni
BOK / LYDBOK: The Will to Change – Bell Hooks
PODCAST: Man Enough